Układ napędowy

Dobór napędu

Z prac nad modelowaniem kadłuba posiadaliśmy informacje dotyczące prognozy oporowej, czyli punktu wyjścia do doboru napędu. Wiedzieliśmy, że chcemy zastosować nowoczesny silnik bezszczotkowy. Mieliśmy kilka przetestowanych modeli z wcześniejszych projektów i chcieliśmy iść w tym kierunku. Istotną kwestią był odpowiedni dobór mocy, po to by z jednej strony zapewnić nadwyżkę mocy na warunki ekstremalne, z drugiej natomiast, żeby mieć możliwie najmniejsze straty energetyczne.

Chcieliśmy stworzyć układ bardzo solidny, o niskim ryzyku uszkodzenia, dlatego zrezygnowaliśmy z używania jakichkolwiek przekładni czy pędników azymutalnych i umieściliśmy śrubę na łożyskowanym wale prostym z podwójnym uszczelnieniem. Rozwiązanie takie gwarantuje absolutną szczelność przejścia bez konieczności stosowania zalewanej dławicy.

Jeżeli chodzi o dobór śruby to na razie bazowaliśmy na śrubach seryjnych typu uciągowego. Śruby zakupiliśmy w sklepie modelarskim. W planie jest wykonanie optymalizacji i projektu śruby dedykowanej, jednak dopiero po testach łodzi na wodzie. Właściwy dobór śruby jest kluczowym elementem w układzie napędowym, ponieważ bezpośrednio przekłada się na sprawność całego układu napędowego. Będziemy jeszcze wracać do tego tematu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *