Nowy dron – kadłub

Kadlub

Budowa formy do nowego drona przyniosła wiele niespodzianek. Spędziliśmy godziny, dni na szlifowaniu i polerowaniu, aby osiągnąć właściwą jakość powierzchni. Nie wszystko co wiedzieliśmy o technologii laminatów okazało się sprawdzać w praktyce. Problemy z rozdzielaczami na nowej formie kosztowały nas wiele godzin pracy i eksperymentów. Jednak koniec końców dobrnęliśmy do pożądanego efektu. Po pierwszej sztuce … Czytaj dalej

Kamera podwodna

Kamera podwodna

Forma nowego drona jest w produkcji, międzyczasie prowadzimy testy kamery podwodnej. Nowy dron będzie wyposażony w kamerę podwodną zdalnie opuszczaną z pokładu jednostki. Póki co prowadzimy testy samego modułu. Sprawdzamy jaka jest widoczność pod wodną w naszych  polskich zbiornikach. Z jaką ilością światła mamy do czynienia? Czy wymagane jest sztuczne doświetlanie? Jak rodzaj dna wpływa … Czytaj dalej

Nowy dron – produkcja formy

Mapa batymetryczna 1

Nowy projekt nabiera tempa. Tygodnie poświęcone na modelowanie kształtu kadłuba oraz pokładu przekładają się na efekt. Chcąc zapewnić wystarczające zanurzenie dla pracy śruby napędowej, czujnika echosondy i zachowując przy tym wysoką sprawność kadłuba zdecydowaliśmy się na zastosowanie kadłuba półslizgowego w bardzo nowatorskiej formie. Spodziewamy się uzyskać osiągi niedostępne dla jednostek klasycznych wzorowanych na pełnowymiarowych kadłubach … Czytaj dalej

Nowy dron

Mapa batymetryczna 3

Widząc rosnące zainteresowanie naszym projektem podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu prac nad komercyjną wersją drona. Marzy się nam powiększenie grona użytkowników i wymiana doświadczeń z różnych poznanych akwenów. W naszym kraju znajduje się mnóstwo niezbadanych zbiorników wodnych, jednak wykorzystanie dronów wodnych może to zmienić. Zdajemy sobie sprawę, że samodzielna budowa drona jest zajęciem wymagającym zaawansowanej wiedzy … Czytaj dalej

Staw Cieplewo

Natknęliśmy się w na forum wędkarskim na dyskusje na temat stawu w Cieplewie koło Pruszcza. Z tego względu na to, że mieliśmy po drodze stwierdziliśmy, że można sprawdzić czy tam rzeczywiście są ryby i jaki ten staw ma potencjał. Staw ma około 2 hektary powierzchni, więc szybko mogliśmy go przeskanować. Z mapy batymetrycznej poniżej wynika, … Czytaj dalej

Śledzie w Martwej Wiśle

Martwa Wisla

Z daleka widoczna grupa 30-50 wędkarzy na nabrzeżu kanału żeglugowego przykuła naszą uwagę. Wędkarze łowili śledzie z użyciem typowej śledziowej choinki. Stwierdziliśmy, że byłoby ciekawie sprawdzić jak te śledziowe ławice w zasadzie wyglądają i wykorzystać do tego nasz skaner. Nie chcąc zakłócać połowu określiliśmy obszar skanu w bezpiecznej odległości od łowiących. Powierzchnia skanu wynosiła ok. … Czytaj dalej

Trójmiejskie Zbiorniki Retencyjne

Mapa batymetryczna 4

Zbiorniki retencyjne stanowią ciekawe miesce w trójmiejskim światku wędkarskim. Każdy o nich słyszał, mało kto tam łowi chociaż większość miałaby taką możliwość. Z uwagi na fakt, że zbiorniki są dostępne tylko z brzegu mieliśmy niepowtarzalną możliwość wykorzystać nasz SKANER do ich sprawdzenia. Bazując na udostępninonych przez PZW informacjach odnośnie przekazanych dla wędkarzy zbiornikach retencyjnych stworzyliśmy … Czytaj dalej

Rekordowa prędkość skanowania

Prędkość skanowania

Zmiany w układzie napędowym jednostki przyniosły oczekiwaną poprawę. Udało nam się podnieść prędkość maksymalną z 10 do 12 km/h oraz prędkość skanowania z 5 do 8 km/h. Dzięki temu jesteśmy w stanie obecnie skanować powierzchnie jeziora w tempie 1 hektar w 20 minut! Ten wynik nas bardzo zadowala i wyznacza obecnie górną granice z jaką … Czytaj dalej

Udoskonalamy napęd

Śruba

Widzimy coraz więcej potencjalnych zastosowań dla naszej jednostki wykraczjących poza czysto wędkarską specyfikę. Korzystamy z mocnych silników dwa razy ponad 150 W i chcemy, aby dron mógł się poruszać również w trybie szybkiego skanowania – opcja fastscan. Rozpoczeliśmy pracę nad nowego typu śrubą napędową, która umożliwi pełne wykorzystanie mocy i będzie mogła rozpędzić jednostkę ponad … Czytaj dalej

Testy zimowe i kontroler

Trwają intensywne prace nad projektem. Określamy opcje, definiujemy komponenty i testujemy. Ujemne temperatury sprawiają, że czas spędzony nad wodą jest dosyć ograniczony. Przeprowadziliśmy optymalizację śruby napędowej i wydrukowaliśmy własne modele dopasowane do rzeczywistej charakterystyki oporowej kadłuba oraz parametrów silnika. Zaprojektowaliśmy od zera całkowicie nowy kontroler do sterowania jednostką, umożliwiający ciągłą transmisję parametrów pracy silników, napięcia … Czytaj dalej